Personvernerklæring for Kiøsterud Begravelsesbyrå

 

Behandlingsansvarlig

Daglig leder Arnfinn Finmark er på vegne av Kiøsterud Begravelsesbyrå behandlingsansvarlig for selskapets behandling av personopplysninger. 

 

Personopplysninger som lagres

Vi lagrer følgende personopplysninger om våre kunder:

Navn, fødselsdato evt. fødselsnummer, adresse, slektskapsforhold, telefonnummer og epostadresse. På avdøde personer lagrer vi navn, adresse, sivilstand, statsborgerskap, fødested, fødselsnummer og tilhørighet til tros- eller livssynssamfunn. I noen tilfeller lagres også siste ligning. Personopplysninger om avdøde personer omfattes ikke av lov om behandling av personopplysninger. På arvinger etter en avdød lagres navn, adresse, telefonnummer, mailadresse, fødselsdato evt. fødselsnummer og slektskapsforhold. Vi lagrer også navn, livssynstilhørighet og ønsker for egen gravferd for personer som ber oss om det.

 

Formål med behandlingen

Vi behandler opplysningene for å kunne gjennomføre våre forpliktelser etter avtale med deg som kunde. Vi benytter også opplysningene for å kunne gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med senere behov for kjøp av tjenester fra vårt byrå.

 

Grunnlaget for behandlingen

Informasjon om navn, adresse, telefon, e-postadresse benyttes for å oppfylle kjøpsavtalen. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningens artikkel 6 b.

Der du har samtykket til det benyttes også opplysningene til å gi deg informasjon, tilbud og service i forbindelse med ditt kjøp via e-post, telefon og SMS. Grunnlaget for denne behandlingen er personvernforordningen artikkel 6 a. Du kan når som helst takke nei til å motta slik informasjon fra oss.

 

Innhenting av personopplysninger

Vi lagrer de personopplysningene du har avgitt våre ansatte og/eller på våre nettsider i forbindelse med ditt kjøp.

 

Utlevering av opplysninger til tredjeparter

Vi vil ikke dele, selge, overføre eller på annen måte utlevere personopplysninger til andre, med mindre vi er rettslig forpliktet til det. For å kunne oppfylle våre forpliktelser etter avtalen utleveres nødvendige opplysninger til våre samarbeidspartnere og underleverandører. Det være seg gravplassmyndighet, skifterett, kirkelige kontorer, prester/gravferdstalere, blomsterleverandører og andre relevante foretak.

 

Sletting av personopplysninger

Opplysninger vi har mottatt i forbindelse med ditt kjøp lagres i vårt aktive kunderegister i henhold til bestemmelser i norske lover og forskrifter. Opplysninger om avdøde personer lagres i sikkert arkiv «for alltid» med mindre du som kunde ber oss om å slette dette. Der hvor det er skriftlig avtalt kan opplysninger vi har mottatt lagres utover bestemmelser i norske lover og forskrifter.

Opplysninger vi etter bokføringsloven er forpliktet til å bevare vil lagres i inntil 5 år, i henhold til lovens krav.

 

Rettigheter for den registrerte

Vi behandler dine personopplysninger i henhold til personopplysningsloven og gjeldende forskrifter. Det gjøres oppmerksom på at du kan kreve innsyn i og flytting av egne personopplysninger, samt kreve retting eller sletting av opplysninger. Det kan klages til Datatilsynet på behandling i strid med reglene.

 

Personvernombud

Vi har drøftet om vår bedrift faller inn under kravet om å ha et personvernombud. Vi har kommet frem til at vi ikke trenger det begrunnet med at vi ikke behandler personopplysninger og sensitive personopplysninger i stor skala.

 

Informasjonssikkerhet

Vi sikrer dine personopplysninger ved både fysisk og virtuell adgangs- og tilgangskontroll, samt ved kryptering av sensitive deler av avgitte opplysninger.

 

Kontaktinformasjon

Henvendelser om hvilke opplysninger som er registrert, retting og sletting kan sendes skriftlig til følgende adresse: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Ved dødsfall

Når et dødsfall skjer er det mange spørsmål som melder seg. Hva gjør vi nå? Hvor henvender jeg meg? Hvordan skal vi ordne begravelse? Alle disse spørsmålene kan begravelsesbyrået hjelpe med. Her er en liten oversikt over viktige punkter:

Ved dødsfall i hjemmet eller annet sted utenfor institusjoner

  • Ring avdødes fastlege eller legevakt (Tlf. 116117 evt. Bamble 35 96 55 20 – Porsgrunn 35 93 23 93 – Skien 35 00 25 00). Den døde skal ikke flyttes på før legen har ankommet og skrevet legeerklæringen
  • Ring begravelsesbyrået på 35 96 04 82. Her vil det alltid være noen som svarer, hele døgnet
  • Avdøde fraktes som regel på båre til egnet stellerom/kjølerom der vedkommende senere stelles og legges i kiste. Dersom familien ønsker mer tid til avskjeden i hjemmet, er vi behjelpelige med å legge til rette for dette. Noen ønsker at avdøde skal stelles og legges i kiste i hjemmet. Disse spørsmålene avklares i første kontakt med oss
  • Det avtales tid for en konferanse med begravelsesbyrået for å planlegge det videre arbeid med gravferden

 

Ved dødsfall på sykehus, sykehjem eller annen institusjon

  • Personalet varsler pårørende dersom de ikke allerede er på stedet. Personalet varsler også lege. Pårørende tilbys å komme til rommet der den avdøde ligger for å ta en avskjed der. Dette kan også gjøres på lokalt kapell på et senere tidspunkt
  • På sykehuset vil personalet be deg ta kontakt med et begravelsesbyrå. På sykehjem eller annen institusjon vil ofte personalet tilby seg å varsle det byrået du ønsker å benytte. Du kan også velge å kontakte byrået selv
  • Det avtales tid for en konferanse med begravelsesbyrået for å planlegge det videre arbeid med gravferden
  • Begravelsesbyrået avtaler henting av den døde med institusjonen

 

Ved dødsfall i utlandet

  • Ta kontakt med avdødes forsikringsselskap og nærmeste norske ambassade eller konsulat, eventuelt UD i Norge 
  • Ta kontakt med begravelsesbyrået for videre råd og veiledning
  • Skjer dødsfallet i Norden eller Storbritannia vil NAV dekke utgiftene til hjemtransporten. Hvis dødsfallet skjer andre steder i verden og avdøde hadde reiseforsikring, vil forsikringsselskapet bekoste hjemtransporten. Hvis avdøde ikke hadde reiseforsikring, må de pårørende selv dekke kostnadene. Det gjelder også særlige regler for dekning av hjemtransport dersom dødsfallet skyldes yrkesskade.

Hva koster en gravferd?  

Det kan oppleves upassende at vi snakker om kostnader og pris når en av våre kjære har gått bort. Det er som regel mange andre ting som opptar våre tanker mer enn penger akkurat da. Likevel er det nødvendig at dette bringes på banen. Vi er først og fremst opptatt av at avskjeden skal bli verdig og god, men det trenger ikke å bety at man bør velge de dyreste løsningene. Det optimale trenger ikke å være dyrest.

Vi ønsker å lytte oss frem til familiens ønsker og behov for å veilede hver enkelt til gode og kloke valg som de kan stå inne for, også i ettertid. Det er anledning til å ha en uforpliktende samtale med oss, der vi setter opp en oversikt over kostnadene for det aktuelle oppdraget, før man bestemmer seg for å engasjere oss. Det er selvfølgelig mulig å påvirke kostnadene ganske mye ved valg av annonser, sangere, musikere, minnesamvær, osv. Vi gir alltid et prisoverslag der alle kostnadene er tatt med umiddelbart etter vår første samtale. Dette er vi også forpliktet til. Eventuelle avvik fra overslaget avtales med de pårørende omgående. Vi vil ikke at noen opplever å bli overrasket den dagen fakturaen kommer. Fakturaen vil være spesifisert, oversiktlig og forståelig.

1. januar 2013 trådte en ny prisforskrift i kraft (Forskrift 2012-11-14, nr. 1066). Denne pålegger alle som leverer varer og tjenester å opplyse priser på sine hjemmesider. Regelverket stiller også krav til hvordan begravelsesbyråene opplyser om priser. Målet med forskriften er å gjøre kostnadene ved begravelser mer oversiktlige og forutsigbare. Det ønsker vi å bidra aktivt til! Vår prisoversikt oppfyller alle kravene i forskriften, og søker å gi et mest mulig forståelig og realistisk bilde av priser og kostnader.

NAV dekker i noen tilfeller utgifter til begravelse og båretransport. Det finnes to typer stønad: Behovsprøvet gravferdsstønad og transportrefusjon. Mer informasjon om dette finner du på NAV sine hjemmesider.

Byrået hjelper gjerne de pårørende å sette opp søknader og sende disse. Vanligvis utbetales stønadene til begravelsesbyrået og trekkes av på fakturaen.

Noen synes nok at begravelser er dyrt. Vi vil ikke motsi noen i dette. Vår erfaring gjennom mange år i bransjen er likevel at folk flest har forståelse for at det koster å opprettholde et høyt nivå av kvalitet, tilgjengelighet og beredskap, og verdighet i alle ledd!

KIØSTERUD BEGRAVELSESBYRÅ 
Torunn og Arnfinn Finmark

ADRESSE: 
Tostrupsvei 6, 3960 STATHELLE

TELEFON: 35 96 04 82
EPOST: post@kiosterud.no

Back to top